ladataan Ladataan. Odota, ole hyvä.

LISTAA ARTIKKELIT

Pohjanmaan Yrityspörssin mahdollistaa Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja Vaasan Yrittäjien/Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien yhteistyö. Mukana on myös Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia.

Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjät

 

Suomessa on yhteensä yli 330 000 yrittäjää, ja vuoteen 2023 mennessä noin 28 000 yritystä on tulossa myyntiin ja lähes 15 000 yritystä siirtyy seuraavalle sukupolvelle. Näitä tapauksia varten olemme koostaneet kirjasen Aloita ajoissa – Yrityksen omistajan- ja sukupolvenvaihdoksen opas.

Vaikka yritystoiminnasta luopuminen tai eläkkeelle siirtyminen on suunnitelmissa vasta kaukana tulevaisuudessa, kannattaa kuitenkin suoda pieni ajatus asialle. Oppaassa kerromme miten voit hyvissä ajoin valmistautua tulevaan. Miettiä yhtiömuotoa tai virittää yritys parhaaseen mahdolliseen myyntikuntoon.

 

 

Omistajan- ja sukupolvenvaihdoksiin ei ole olemassa malliratkaisuja, mutta apua on aina saatavilla. On myös hyvä keskustella jo vaihdoksen läpikäyneiden yrittäjien kanssa, joilla on kokemuksta ja kontakteja annettavanaan.

Koska kahta samanlaista yritystä tai ostajaa ei ole, ei ole myöskään kahta samanlaista omistajanvaihdosta. Yrityksen arvo riippuu yrityksestä itsestään, sitä ympäröivästä maailmasta ja ostajasta sekä lukemattomista kaikkiin edellä mainittuihin liittyvistä tekijöistä.

Vain ani harvoin yrityksen ostaja maksaa koko kauppasumman omista rahoistaan. Lähes jokaisessa tapauksessa mukana kauppaa rahoittamassa ovat pankki ja Finnvera.

Yhä useammin myös myyjä antaa maksuaikaa osalle kauppasummasta, jolloin myyjä voi saada paremman hinnan yrityksestään ja ostajan on puolestaan helpompi luottaa yritykseen, saada lainaa ja hoitaa lyhennykset. Vastaavaan tulokseen päästään toteuttamalla kauppa vaiheittain: myydään ensin osa ja loput myöhemmin.

Omistajanvaihdokseen on tehty kattavia oppaita, joilla pääsee omassa vaihdoksessa liikkeelle. 

Yleisemmin yrityksen myyntiprosessi kestää noin 10 kuukautta, mutta hyvin usein se venyy yli vuoden mittaiseksi. Valitettavasti kaikkein yleisintä on, että yrityskauppa ei onnistu lainkaan tai yritys vain lopetetaan eikä sitä edes yritetä myydä.

Ainut keino nopeuttaa prosessia ja varmistaa kauppa on panostaa kauppaprosessiin niin rahallisesti, ajallisesti kuin asiantuntijatyönäkin. Ennen myyntiin laittamista olisi monessa yrityksessä paljon sellaista tehtävää, joka nopeuttaa ja varmistaa itse kauppaa mutta vie oman aikansa.

Apua on runsaasti tarjolla. Monessa asiassa yrittäjä pärjää loistavasti yksin, mutta yrityskaupassa asiantuntija-avusta kieltäytyminen on todellista riskinottoa. Yrityskauppa on vaativa tehtävä kokeneellekin asiantuntijalle, ja ammattilaisen käyttäminen varmistaa yrityskaupan onnistumisen ilman jälkipyykkejä. Tämä on yhtälailla ostajan, myyjän kuin rahoittajankin intressi. Asiantuntijakulut ovat enintään muutamia prosentteja koko yrityskaupan arvosta, ja ne voi hyvin rinnastaa vakuutusmaksuihin.

Karkeasti ottaen on kaksi tapaa tehdä yrityskauppa: joko tehdään  kauppa yrityksen liiketoiminnasta eli liiketoimintakauppa tai sitten se tehdään yrityksen omistukseen oikeuttavista papereista eli osakkeista tai yhtiöosuuksista. Näillä tavoilla on monia ratkaisevia eroja lopputuloksen kannalta. 

 

Verot myyntivoitosta maksaa se, jonka omaisuus on myyty eli kuka myös saa rahat. Jos yrittäjä myy omistamansa osakkeet tai osuudet, verot maksaa yrittäjä itse. Jos taas yrityksen liiketoiminta myydään, yhtiö saa rahat ja maksaa myös verot. Toiminimen myynti on aina jälkimmäistä, eli liiketoimintakauppaa.

Pohjanmaan-Yrityspörssi - Oikea kauppapaikka yrityksen myyntiä tai ostoa suunnittelevalle!